Historien om en turdag

Citrusfrugter med solfaktor

Historien om en turdag

6./7. klasse havde igennem en periode arbejdet med emnet klima, blandt andet som følge af det store klimatopmøde. Planen var at vi skulle afslutte emnet, ved at besøge Københavns Universitet. Her skulle eleverne fremstille creme, gel og stifte med uv-beskyttelse. Uv-beskyttelsen kom ved at udvinde stoffet ”oranginin” fra appelsiner og iblande oranginin i produkterne. Den reelle uv-beskyttelse skulle naturligvis måles og dokumenteres.Hele projektet var bygget op omkring et rollespil, hvor eleverne var forskere i den nystartede virksomhed — PharmaSUN. Dette betød at vi også snakkede en lille smule markedsføring, og eleverne tegnede desuden logoer til produkterne.

Vi havde på forhånd gennemgået forberedelsesmaterialet tilsendt fra KU, som indeholdt fakta omkring uv-stråling, solfaktor, hudkræft mm. Desuden havde eleverne på forhånd valgt det produkt de ville arbejde med. F.eks. creme, gel, stift eller test og dokumentation. Vi ankom til Universitet kl. 12 og selve programmet var sat til at køre 2½ time, så eleverne skulle arbejde og være koncentrerede længe.  

Ved ankomst blev vi modtaget af en 3. årgangsstuderende og 2 af hendes kollegaer. De var iført hvide kitler, hvor deres navne stod skrevet på med store røde bogstaver. Vi blev budt velkommen og blev derefter ført ind i laboratoriet, som var det samme laboratorium som de studerende selv blev undervist i. Her fik vi kitler på og programmet for dagen blev lagt frem på en fin power point og efter ca. 20 min gennemgang kunne eleverne starte.

Et udførlig instruktion lå fint fremme på bordene (nærmest en opskrift) og vægte, skåle og kogeplaner var også sat frem sammen med resten af de materialer de skulle bruge.

Nu kunne eleverne starte. Med 3 instruktører som gik rundt og hjalp, og med Hans og mig som backup gik det rigtig fint. Efter de forskellige grupper blev færdige med produkterne, kom de over til test gruppen, hvor effekten blev målt ved hjælp af en uv-lampe og naturligvis dokumenteret. Herefter kom de færdige produkterpå tube eller i stifte, så de kunne dekoreres og tages med hjem. Det hele blev afsluttet med en fælles opsamling, hvor eleverne på skift fremlagde deres logoer og redegjorde for deres resultater. Herefter blev der diskuteret fejlkilder og problemstillinger ved alle produkterne.

Vi arbejdede i næsten 2½ time. Ingen tænkte på frikvarter eller frokostpause, og alle var på under hele forløbet. Hans og jeg var meget imponerede. Det er uden tvivl en af de bedste turdage vi har været med til, og det faglige udbytte var særdeles højt. Vi måtte begge konkludere at afrundingen på emnet klima var gået over forventning. Eleverne var også meget positive og har snakket om turen længe efter. Der skal også lyde stor ros til skoletjenesten på Københavns Universitet. Instruktørerne var meget dygtige, engagerede og meget velforberedte.